Beszédészlelés és megértés terápia, GMP (Szövegértés)

A beszédészlelés és megértés képessége az élet minden területén fontos. Ahhoz, hogy értelmezni tudjuk a szövegeket, értsük a jelentésüket, az összefüggéseket, ez a képesség kell.
A gyermekek iskolai nehézségeinek hátterében gyakran az anyanyelv nem megfelelő fejlettségi szintje áll. Ez nemcsak a gyermek tiszta, helyes beszédét jelenti, hanem a hallott beszéd -a gyermek életkorának megfelelő szintű- befogadását, feldolgozását is. Az olvasás, írás és a tanulás alapja a jól működő beszédészlelés és beszédértés. Ha ezen a területen elmaradás tapasztalható, az kihatással van a gyermek iskolai teljesítményére.
A beszédészlelés: a beszédhangok, hangkapcsolatok felismerését jelenti. Azonosítani tudjuk a beszédhangokat, vagy azok hosszabb-rövidebb kapcsolatait.
A beszédértés: a szavak, mondatok és a szöveg megértését jelenti.
E két folyamat zavarának vagy elmaradásának azonosítása nagyon nehéz óvodás és iskolás korban is.
A szülők bizonyos tünetek tapasztalása esetén gyanakodhatnak problémára:
- makacs, elhúzódó pöszeség
- másik gyermeket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni
- mondatai diszgrammatikusak (nem megfelelő nyelvtani szerkezetűek)
- érthetetlen-halandzsa-beszéd
- nyugtalan, figyelmetlen, feledékeny
- gyakran visszakérdez
- hallás után nehezen jegyez meg dolgokat
- hamar kifárad (zajos környezetben)
- szókincse szegényes
- feladatokat lassan, megkésve hajtja végre
- nem köti le a mesehallgatás, vagy csak akkor, ha sok kép van benne
- nehezen tanul verset, mondókát
- szeret egyedül játszani
- nehezen követi az óra menetét, lassú
- a dolgozat elkészítéséhez kevés az idő
- önállóan nehezen dolgozik az órán
- ingadozó az iskolai teljesítménye
- rosszabb a teljesítménye, mint a képessége
- nem aktív a tanórákon
- tartós olvasási, írási problémái vannak
- nem érti az olvasott szöveget
- tollbamondásnál, másolásnál sokat hibázik
- helyesírása gyenge, nem teszi ki az ékezeteket
- hosszabb szavakban felcseréli a hangokat, szótagokat
- kérdésekre nem megfelelő válaszokat ad
- nehezen fogalmaz
- rendezetlen az írásának külalakja, sokat javít
- nem tud otthon egyedül tanulni
- nem tudja megismételni a hallottakat
- nem veszi észre, ha a nevét mondják
- rendszeresen elfelejti a házi feladatot
A beszédészlelés-és megértés fejlesztésében nagyon fontos a napi rendszeresség.
Ebben kell, hogy partner legyen a szülő. A terápia legelején GMP vizsgálattal megállapítjuk, hogy mely területek fejlesztése indokolt a tanulási teljesítmények optimális fejlesztése érdekében. Majd erre egy egyénre szabott gyakorlatsort kap a gyermek, melyet a terápián megismertetünk. Ezeket a feladatokat kell napi rendszerességgel gyakorolni.