Beszédészlelés és megértés terápia, GMP (Szövegértés)

A beszédészlelés és megértés képessége az élet minden területén fontos. Ahhoz, hogy értelmezni tudjuk a szövegeket, értsük a jelentésüket, az összefüggéseket, ez a képesség kell.

A gyermekek iskolai nehézségeinek hátterében gyakran az anyanyelv nem megfelelő fejlettségi szintje áll. Ez nemcsak a gyermek tiszta, helyes beszédét jelenti, hanem a hallott beszéd -a gyermek életkorának megfelelő szintű- befogadását, feldolgozását is. Az olvasás, írás és a tanulás alapja a jól működő beszédészlelés és beszédértés. Ha ezen a területen elmaradás tapasztalható, az kihatással van a gyermek iskolai teljesítményére.

A beszédészlelés: a beszédhangok, hangkapcsolatok felismerését jelenti. Azonosítani tudjuk a beszédhangokat, vagy azok hosszabb-rövidebb kapcsolatait.

A beszédértés: a szavak, mondatok és a szöveg megértését jelenti.

E két folyamat zavarának vagy elmaradásának azonosítása nagyon nehéz óvodás és iskolás korban is.

A szülők bizonyos tünetek tapasztalása esetén gyanakodhatnak problémára:

  • makacs, elhúzódó pöszeség
  • másik gyermeket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni
  • mondatai diszgrammatikusak (nem megfelelő nyelvtani szerkezetűek)
  • érthetetlen-halandzsa-beszéd
  • nyugtalan, figyelmetlen, feledékeny
  • gyakran visszakérdez
  • hallás után nehezen jegyez meg dolgokat
  • hamar kifárad (zajos környezetben)
  • szókincse szegényes
  • feladatokat lassan, megkésve hajtja végre
  • nem köti le a mesehallgatás, vagy csak akkor, ha sok kép van benne
  • nehezen tanul verset, mondókát
  • szeret egyedül játszani
  • nehezen követi az óra menetét, lassú
  • a dolgozat elkészítéséhez kevés az idő
  • önállóan nehezen dolgozik az órán
  • ingadozó az iskolai teljesítménye
  • rosszabb a teljesítménye, mint a képessége
  • nem aktív a tanórákon
  • tartós olvasási, írási problémái vannak
  • nem érti az olvasott szöveget
  • tollbamondásnál, másolásnál sokat hibázik
  • helyesírása gyenge, nem teszi ki az ékezeteket
  • hosszabb szavakban felcseréli a hangokat, szótagokat
  • kérdésekre nem megfelelő válaszokat ad
  • nehezen fogalmaz
  • rendezetlen az írásának külalakja, sokat javít
  • nem tud otthon egyedül tanulni
  • nem tudja megismételni a hallottakat
  • nem veszi észre, ha a nevét mondják
  • rendszeresen elfelejti a házi feladatot

A beszédészlelés-és megértés fejlesztésében nagyon fontos a napi rendszeresség.

Ebben kell, hogy partner legyen a szülő. A terápia legelején GMP vizsgálattal megállapítjuk, hogy mely területek fejlesztése indokolt a tanulási teljesítmények optimális fejlesztése érdekében. Majd erre egy egyénre szabott gyakorlatsort kap a gyermek, melyet a terápián megismertetünk. Ezeket a feladatokat kell napi rendszerességgel gyakorolni. 

Készítsd el weboldaladat ingyen!